Het begint allemaal met luisteren

Als het gaat om verkoop en etiquette zijn er velen die zich afvragen hoe deze twee samenkomen. Een verkoop heeft toch niets met etiquette te maken?

Wel degelijk, zeker in winkels, retail in het algemeen en horeca is dit zeer belangrijk. De etiquette waar ik over praat is niet hetzelfde als bijvoorbeeld een tafelschikking of hoe je voor en dame de trap op gaat of de deur open houdt.

Uiteraard zijn dat ook belangrijke etiquettes maar ik wil het hebben over de bredere beleefdheidsregels en omgangsvormen.

Etiquette zijn de overeengekomen gedragsregels. Hoe gedraagt de verkoper/adviseur zich ten opzichte van uw klant. Natuurlijk heeft dat te maken met de omgeving, de setting, wat wordt er verkocht etc. Maar gedrag is leidend!

Uw medewerker weet wel dat er verkocht moet worden, daar ligt het niet aan. De wijze waarop iets in gang wordt gezet in een verkoopproces is wat anders. Iedereen heeft het wel eens meegemaakt; volledig genegeerd worden door winkelpersoneel. Dooddoener eerste klas. Echter de medewerkers kunnen er niet altijd wat aan doen. Sommige zijn zo bleu dat ze niet eens een groet uit de mond krijgen.